Sayfalar
▼
25 Haziran 2013 Salı
Şeyh Ömer Sahubi Türbesi, Bulanık, Muş
Şeyh Ömer Sahubi Türbesi, Bulanık, Muş
Muş'un Bulanık ilçesi, Mollakent Köyü’nde Şeyh Ömer Sahubi’nin Türbesi
bulunmaktadır.Şeyh Ömer Sahubi’nin kim olduğu konusunda kaynaklarda bilgiye rastlanmamıştır.
Türbenin bulunduğu yerde kendisi tarafından misafirhane ve mutfak yaptırdığı söylenmektedir.
Bu iddia doğru ise bu yerde bir de dergâhın
olması kuvvetle muhtemeldir.
Şeyh İbrahim Mezarı, Bulanık, Muş
Muş'un, Bulanık ilçesi
Esenlik Köyü’ndeki Esenlik Camisi yakınında bulunan mezarlıkta gömülü
olan Şeyh İbrahim Efendi’nin kimliği konusunda yeterli bilgi
bulunmamaktadır.
Bazı kaynaklarda Mevlevi olduğu belirtilmekte olup, çeşitli hastalıkları iyileştirdiğine halk tarafından inanılmaktadır.3
Bazı kaynaklarda Mevlevi olduğu belirtilmekte olup, çeşitli hastalıkları iyileştirdiğine halk tarafından inanılmaktadır.3
MUŞ'TAKİ DİĞER TÜRBELER
MUŞ İLE İLGİLİ DİĞER BİLGİLER İÇİN TIKLAYINIZ...
KAYNAKÇAAbdulvahap Gazi Türbesi, Muş
Muş Merkez ilçeye 7-8
km. uzaklıkta, Çatbaşı Köyü’ndeki camiye bitişik olarak 40-50 mezarın
bulunduğu bir hazire vardır.
Bu hazire içerisindeki Abdülvahap Gazi Türbesi moloz taştan yapılmış dikdörtgen planlıdır.
Üzeri ahşap desteklerin taşıdığı beşik bir tonozla örtülüdür.
Bu hazire içerisindeki Abdülvahap Gazi Türbesi moloz taştan yapılmış dikdörtgen planlıdır.
Üzeri ahşap desteklerin taşıdığı beşik bir tonozla örtülüdür.
Şeyh Muhammed-i Mağribi Türbesi, Muş
Muş il merkezindeki Ulu
Cami’nin avlusunda bulunan mezarda Şeyh Muhammed-i Mağribi gömülüdür.
Şeyh Muhammed Mağribi Arabistan’dan gelerek Muş’a yerleşmiş bir din
adamıdır.
Söylentiye göre de 1517’de Ulu Cami’yi yaptırmıştır.3
Söylentiye göre de 1517’de Ulu Cami’yi yaptırmıştır.3
MUŞ'TAKİ DİĞER TÜRBELER
MUŞ İLE İLGİLİ DİĞER BİLGİLER İÇİN TIKLAYINIZ...
KAYNAKÇASeyyid Ahmed (Hacı Gal) Mezarı, Muş
Muş'un Kale
Mahallesi’ndeki mezarlıkta Seyyid Ahmet’in mezarı bulunmaktadır.
Seyyid Ahmed Bağdat’ta 1696 yılında dünyaya gelmiş 1710 yılında Muş halkının isteği üzerine babası tarafından Şeyh Fazıl Efendi tarafından Muş’a ders vermek üzere gönderilmiştir.
Seyyid Ahmed Bağdat’ta 1696 yılında dünyaya gelmiş 1710 yılında Muş halkının isteği üzerine babası tarafından Şeyh Fazıl Efendi tarafından Muş’a ders vermek üzere gönderilmiştir.
Üstad-ı Azam Şeyh Molla Mezarı, Muş
Muş il merkezinde Alâeddin Bey Camisi’nin avlusunda Üstad-ı Azam Şeyh Molla’nın mezarı bulunmaktadır.
Şeyh Molla Bitlis’in Sipik Köyü’nde dünyaya gelmiş, dini bilgisinden
ötürü Üstad-ı Azam unvanı verilmiştir.
Müştak Baba Türbesi, Muş
Müştak Baba mezarı
Abdurrahim Yeşilbaş isimli şahsın evinin avlusunda bulunmaktadır.
Müştak Baba’nın Bitlis’te dünyaya geldiği, medresede okuduğu ve şiirler yazdığı kaynaklardan öğrenilmektedir.
Şemsi Bitlisi olarak bilinen amcası Hacı Mahmut Hoca’dan ders almış, daha sonra Hacı Hasan Şirvani’den eğitim görmüştür.
Müştak Baba’nın Bitlis’te dünyaya geldiği, medresede okuduğu ve şiirler yazdığı kaynaklardan öğrenilmektedir.
Şemsi Bitlisi olarak bilinen amcası Hacı Mahmut Hoca’dan ders almış, daha sonra Hacı Hasan Şirvani’den eğitim görmüştür.
Kesik Baş Türbesi, Muş
Muş il merkezindeki
Hacı Şeref Camisi’nin haziresinde bulunan Kesik Baş Türbesi’nden
günümüze yalnızca cami duvarına bitişik iki mezar gelebilmiştir.
Bu mezarlar yakın tarihte onarılmıştır.
Kesik Baş Türbesi caminin doğu duvarına bitişiktir.
Bu mezarlar yakın tarihte onarılmıştır.
Kesik Baş Türbesi caminin doğu duvarına bitişiktir.
Şeyh Halil ve Şeyh Mustafa Türbesi, Muş
Muş Kızılay binasının
karşısında bulunan iki türbeden biri Şeyh Halil’e, diğeri de Şeyh
Mustafa’ya aittir. Bu kişilerin kim oldukları konusunda kaynaklarda
herhangi bir bilgiye rastlanmamaktadır.
Türbelerin mimari yönden bir özelliği bulunmamaktadır.
Türbelerin mimari yönden bir özelliği bulunmamaktadır.
İbrahim Samidi (Zemzemi) Türbesi, Muş
Muş il merkezinde
Alâeddin Bey Hamamı’nın karşısındaki bahçe içerisinde İbrahim Samidi’nin
türbesi bulunmaktadır.
İbrahim Samidi’nin Arabistan’dan gelerek Muş’a yerleşen bir din alimi olduğu bilinmektedir.
Türbe taş bir binanın altında olup, dikdörtgen planlı, peş peşe iki bölümden meydana gelmiştir.
Kesme taş ve moloz taştan yapılmış olan türbenin girişi kuzey yönündedir.
İbrahim Samidi’nin Arabistan’dan gelerek Muş’a yerleşen bir din alimi olduğu bilinmektedir.
Türbe taş bir binanın altında olup, dikdörtgen planlı, peş peşe iki bölümden meydana gelmiştir.
Kesme taş ve moloz taştan yapılmış olan türbenin girişi kuzey yönündedir.
Şeyh Molla İbrahim Efendi Türbesi, Muş
Muş'un Çatbaşı Köyü’ndeki Şeyh Molla İbrahim Efendi Türbesi’nde gömülü
bulunan bu kişi hakkında kaynaklarda bilgi bulunmamaktadır.
Yalnızca Çatbaşı Köyü’nde dünyaya gelmiş, öğrenci yetiştirmiş bir din alimi olduğu bilinmektedir.3
Yalnızca Çatbaşı Köyü’nde dünyaya gelmiş, öğrenci yetiştirmiş bir din alimi olduğu bilinmektedir.3
MUŞ'TAKİ DİĞER TÜRBELER
MUŞ İLE İLGİLİ DİĞER BİLGİLER İÇİN TIKLAYINIZ...
KAYNAKÇA9 Haziran 2013 Pazar
Malazgirt Kalesi, Muş
Malazgirt Kalesi, Muş
Muş ili
Malazgirt ilçesinde bulunan bu kalenin ne zaman ve kimin tarafından
yaptırıldığı kesinlik kazanamamıştır.Kale, bir tepe üzerinde, eski Malazgirt şehrini çepeçevre kuşatmaktadır.
Akkoyunlu Uzun Hasan Bayındır’ı ele geçirmek isterken Fatih Sultan Mehmet tarafından bozguna uğratılmış ve Malagirt Kalesi ile birlikte yöreye hâkim olmuştur.
Haspet Kalesi, Muş
Haspet Kalesi, Muş
Kalenin yapımı ile ilgili bir söylentiye göre; Büyük İskender Mısır
seferi sırasında komutanlarından Beatlis’den güçlü bir kale yapmasını
istemiştir. Bundan sonra komutan çalışmaya başlamış, İskender’in dönüşüne kadar Hasbet Kalesi’nin yapımını tamamlamıştır.
İskender bu kalenin komutanı tarafından yapıldığını bilmiyor, Muş Ovası’nı ve bu kaleyi ele geçirmek ister.
Muş Kalesi
Muş Kalesi
Muş il
merkezinde bulunan Muş Kalesi şehrin en eski yerleşim alanıdır. Kalenin kitabesi günümüze gelemediğinden kesin yapılış tarihi ve kimler tarafından yaptırıldığı bilinmemektedir
Bununla beraber Moğol istilası sırasında burada yapılan savaşlarda kalenin ismi geçmektedir.
M.S VII.yüzyıl sonlarında Müslüman Arapların Anadolu’ya yönelik fetih hareketlerinde bu kalenin çevresinde savaşlar olmuştur.
Katerin (Zincirli) Kalesi, Muş
Katerin (Zincirli) Kalesi, Muş'un Malazgirt ilçesinde Katerin Dağı üzerinde bulunmaktadır.
Kale Bizanslılar tarafından yapılmıştır.
Kesme taş ve moloz taştan yapılmış kaleden pek az kalıntı günümüze gelebilmiştir.
Kale Bizanslılar tarafından yapılmıştır.
Kesme taş ve moloz taştan yapılmış kaleden pek az kalıntı günümüze gelebilmiştir.
Bostan Kalesi, Malazgirt, Muş
Muş'un Malazgirt
ilçesine 10 km uzaklıkta bulunan Bostan Kalesi, yapılan yüzey
araştırmalarına göre Urartu’lar döneminde yapıldığı sanılmaktadır.
Kale büyük bir kaya kütlesi oyularak yapılmıştır.
Sur duvarlarında kaya ve moloz taşlar kullanılmıştır.
Sur duvarlarında kaya ve moloz taşlar kullanılmıştır.
Tıkızlı Kalesi, Malazgirt, Muş
Muş'un Malazgirt
ilçesinin Tıkızlı Köyü’nde bulunan bu kalede yapılan araştırmalarda,
kalenin Urartu’lar tarafından yapıldığı belirlenmiştir.
Zivistan ile Menua egemenliği sırasında M.Ö 810-786 yıllarında yapıldığı sanılmaktadır.
Kale bir tepe üzerinde büyük taşların bir biri üzerine yığılması ile harçsız olarak yapılmıştır.
Zivistan ile Menua egemenliği sırasında M.Ö 810-786 yıllarında yapıldığı sanılmaktadır.
Kale bir tepe üzerinde büyük taşların bir biri üzerine yığılması ile harçsız olarak yapılmıştır.
Kepenek Kalesi, Muş
Muş ilinin Merkez ilçeye
bağlı Kepenek Köyü’nde bulunan bu kalede, Yrd. Doç. Dr. Nurettin Koçhan
araştırma yapmaktadır.
Nurettin Koçhan’ın bulduğu Urartu dönemine ait bir taş üzerideki kitabe, Mirjo Salvini tarafından çözülmüş ve “Studı Mıceneı Ed Egeo-Anatolıcı” dergisinde FascılcoloXLII/2-2000 sayısında yayınlanmıştır.
Bu kitabenin anlamı:
Nurettin Koçhan’ın bulduğu Urartu dönemine ait bir taş üzerideki kitabe, Mirjo Salvini tarafından çözülmüş ve “Studı Mıceneı Ed Egeo-Anatolıcı” dergisinde FascılcoloXLII/2-2000 sayısında yayınlanmıştır.
Bu kitabenin anlamı:
Muşet Kalesi, Muş
Muş’un güneyinde, Kızıl
Ziyaret Dağı’nda bulunan Muşet Kalesi’nin yapım tarihi kesinlik
kazanamamıştır.
Bununla beraber Urartu’lar zamanında yapıldığı tahmin edilmektedir.
Günümüze oldukça değişikliğe uğramış olarak gelebilmiştir.
Bununla beraber Urartu’lar zamanında yapıldığı tahmin edilmektedir.
Günümüze oldukça değişikliğe uğramış olarak gelebilmiştir.
Kambur Hikayesi
Bir zamanlar iyi mi iyi, çalışkan mı çalışkan bir külhancı varmış.
Otuz-otuzbeş yaşlarında olan külhancı şehrin hamamında çalışırmış.
Kimsenin varına yoğuna karışmaz, kendi halinde bir adammış.
Ne var ki, sırtındaki kamburu yüzünden herkes ismi yerine "kambur" diye çağırırmış.
Bir gece hamamda kimse kalmamış.
Otuz-otuzbeş yaşlarında olan külhancı şehrin hamamında çalışırmış.
Kimsenin varına yoğuna karışmaz, kendi halinde bir adammış.
Ne var ki, sırtındaki kamburu yüzünden herkes ismi yerine "kambur" diye çağırırmış.
Bir gece hamamda kimse kalmamış.
Üç Kardeşler Hikayesi
Zamanın birinde bir baba ile üç oğlu varmış.
Gel zaman git zaman, baba ölünce oğulları babalarından kalan malları bölüşmüşler.
Büyük ile ortanca oğlan, küçük kardeşleri İdris'e otuz koyunun sadece beşini vermişler.
İdris bu duruma çok içerlemiş ve ağabeylerinden intikam almaya yemin etmiş.
İdris kendi payına düşen koyunları almış.
Gel zaman git zaman, baba ölünce oğulları babalarından kalan malları bölüşmüşler.
Büyük ile ortanca oğlan, küçük kardeşleri İdris'e otuz koyunun sadece beşini vermişler.
İdris bu duruma çok içerlemiş ve ağabeylerinden intikam almaya yemin etmiş.
İdris kendi payına düşen koyunları almış.
Kızıl Ziyaret Tepesi Efsanesi
Bir zamanlar Kurtik Dağları eteğinde yaşayan yaşlı bir adamın dünyalar
güzeli bir kızı vardır.
Kız bir çobana sözlüdür.
Onun güzelliğini duyan Muş Beyi’nin oğlu, günün birinde buralara gelir.
Kuzularını yayan kızı görür görmez sevdalanır.
Güzelliği gözlerini kamaştırmış dili tutulmuştur.
Kız bir çobana sözlüdür.
Onun güzelliğini duyan Muş Beyi’nin oğlu, günün birinde buralara gelir.
Kuzularını yayan kızı görür görmez sevdalanır.
Güzelliği gözlerini kamaştırmış dili tutulmuştur.
Bayındır Baba Efsanesi
Malazgirt Savaşı’nın meşhur komutanlarından Bayındır Baba’ya ilişkin efsane şöyledir:
Muşlu bir delikanlı Yemen Çölleri’nde savaşırken yaralanır, yıkıldığı yerde "su su" diye inlerken ağzına bir desti uzanır.
Ak sakallı nur yüzlü bir adam, testisiyle bağrını serinletir, yarasını sarar.
Delikanlı kendine gelince, kim olduğunu sorar.
Dede:
Muşlu bir delikanlı Yemen Çölleri’nde savaşırken yaralanır, yıkıldığı yerde "su su" diye inlerken ağzına bir desti uzanır.
Ak sakallı nur yüzlü bir adam, testisiyle bağrını serinletir, yarasını sarar.
Delikanlı kendine gelince, kim olduğunu sorar.
Dede:
7 Haziran 2013 Cuma
6 Haziran 2013 Perşembe
M.Kemal Cumhuriyetten Sonra İstanbul'a İlk Defa Ne Zaman Gitmiştir? - VİDEO
Tarihçi, Araştırmacı, Yazar Kadir Mısıroğlu Açıklıyor - VİDEO
M.Kemal Cumhuriyetten Sonra İstanbul'a İlk Defa Ne Zaman Gitmiştir?Bu video, www.kadirmisiroglu.com sitesinden alınmıştır.
BİLİNMEYEN YÖNLERİYLE ATATÜRK ANA SAYFA
2 Haziran 2013 Pazar
Tahsin SARAÇ (1930- )
Şair ve tercümandır.
Çeşitli okullarda okuduktan sonra ortaöğrenimini Erzurum Öğretmen Okulu’nda, yükseköğrenimini Gazi Eğitim Enstitüsü Fransızca Bölümü’nde tamamladı (1952).
Bir süre Hakkâri’de öğretmenlik yaptı.
Devlet tarafından gönderildiği Paris Sorbonne Üniversitesi’nde Fransız Dili ve Uygarlığı, Sesbilim ve çağdaş Fransız Yazını dallarında öğrenim gördü (1953-1954-1957-1959).
Çeşitli okullarda okuduktan sonra ortaöğrenimini Erzurum Öğretmen Okulu’nda, yükseköğrenimini Gazi Eğitim Enstitüsü Fransızca Bölümü’nde tamamladı (1952).
Bir süre Hakkâri’de öğretmenlik yaptı.
Devlet tarafından gönderildiği Paris Sorbonne Üniversitesi’nde Fransız Dili ve Uygarlığı, Sesbilim ve çağdaş Fransız Yazını dallarında öğrenim gördü (1953-1954-1957-1959).
Mehmet Ali ERMİŞ (1925-1968)
Yayımcıdır.
Malazgirt’te doğdu.
Ortaöğrenimini Kars Lisesi’nde tamamladı.
İstanbul Üniversitesi Edebiyat fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde okudu.
Öğrenimini yarıda bıraktı.
Saat Altı Tiyatrosu’nda sahneye çıktı (1950-1951).
Malazgirt’te doğdu.
Ortaöğrenimini Kars Lisesi’nde tamamladı.
İstanbul Üniversitesi Edebiyat fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde okudu.
Öğrenimini yarıda bıraktı.
Saat Altı Tiyatrosu’nda sahneye çıktı (1950-1951).
Molla Mehmet Efendi ( ?-1952)
İslam alimidir.
Alaeddin bey ve maksutpaşa medreselerinde öğrenim gördü.
Hacı Tayyip Efendi ve Muhammed Hamdi Efendi’den ders aldı.
Uzun süre Muş Müftülüğü’nde bulundu.
Alaeddin bey ve maksutpaşa medreselerinde öğrenim gördü.
Hacı Tayyip Efendi ve Muhammed Hamdi Efendi’den ders aldı.
Uzun süre Muş Müftülüğü’nde bulundu.
İsa BİNGÖL (1919- )
Yükseköğrenimini Orman Fakültesi’nde tamamladı.
Orman Genel Müdürlüğü’nde (1942-1951), karayolları Genel Müdürlüğü’nde, Devlet Su İşleri genel Müdürlüğü’nde (1959-1964) çalıştı.
Molla İbrahim Efendi (? – 1953)
İslam alimidir.
Muğakom Köyü’nde doğdu.
Muratpaşa ve Alaeddin Bey medreselerinde öğrenim gördü.
Muhammed Hamdi Efendi’den icazet aldı.
Bir süre Muratpaşa Medresesi’nde öğretmenlik yaptı.
Muğakom Köyü’nde doğdu.
Muratpaşa ve Alaeddin Bey medreselerinde öğrenim gördü.
Muhammed Hamdi Efendi’den icazet aldı.
Bir süre Muratpaşa Medresesi’nde öğretmenlik yaptı.
Arapzade Muhammed Hamdi Efendi (1814-1917)
Eğitimcidir.
Arapçayı çok iyi bildiği için kendisine “Arapzade” lakabı verilmiştir.
Ehvedizade Hüseyin Efendi Medresesi’nde öğrenim gördü.
Uzun süre Alaeddin bey Medresesi’nde öğretmenlik yaptı.
Arapçayı çok iyi bildiği için kendisine “Arapzade” lakabı verilmiştir.
Ehvedizade Hüseyin Efendi Medresesi’nde öğrenim gördü.
Uzun süre Alaeddin bey Medresesi’nde öğretmenlik yaptı.