2 Haziran 2013 Pazar

Tahsin SARAÇ (1930- )

Şair ve tercümandır.
Çeşitli okullarda okuduktan sonra ortaöğrenimini Erzurum Öğretmen Okulu’nda, yükseköğrenimini Gazi Eğitim Enstitüsü Fransızca Bölümü’nde tamamladı (1952).
Bir süre Hakkâri’de öğretmenlik yaptı.
Devlet tarafından gönderildiği Paris Sorbonne Üniversitesi’nde Fransız Dili ve Uygarlığı, Sesbilim ve çağdaş Fransız Yazını dallarında öğrenim gördü (1953-1954-1957-1959).
Yurda dönünce Gazi Eğitim Enstitüsü’nde Fransız Dili ve Edebiyatı öğretim görevlisi oldu. Eğitim ve Siyasal Bilgiler fakültelerinde ek görevle çalıştı.
Talim terbiye Kurulu üyeliği, TÖS kuruculuğu ve yönetim kurulu üyeliği yaptı.
İlk şiiri varlık’ta yayınlandı (1957). Daha sonra Türk Dili ve Türkiye Yazıları gibi dergilerde yazdı. Fransız ozanlarından yaptığı çevirilerin yanı sıra Yunus Emre, Mahmut Şevket Esendal, Fazıl Hüsnü Dağlarca, Orhan Asena, Sermet Çağan gibi yazarların yapıtını da Fransızca’ya çevirdi.
Türk-Fransız kültür yakınlaşmasına katkıları nedeniyle Fransız Hükümeti’nce Légion d’Honneur nişanıyla ödüllendirildi (1968).
Milli Eğitim Bakanlığı Tercüme Kurulu üyesi, tercüme dergisi yazı kurulu üyesi oldu.
Macar yazınından yaptığı çeviriler nedeniyle de Endre Ady nişanını aldı (1979).

Günümüz Fransız Şiiri (1963) adlı inceleme-seçkisiyle 1964 TDK Çeviri Ödülü, Ezgiler Ezgisi adlı çevirisiyle Milli Eğitim bakanlığı 1963 Üstün başarılı Çeviri Ödülü, Direnmeler (1973) adlı eseriyle de 1970 TRT Sanat Ödülleri Yarışması’nda Büyük Ödül kazandı.
Ayhan Özden’in Fransızca’ya çevirdiği 31 şiirinden oluşan Poemes Choisis (1974) adlı bir eseri de bulunmaktadır.

Başlıca eserleri:

Ağustos Böceği ile Karınca (1964),
Altın Bilezik (1964),
Bir Ölümsüz Yalnızlık (1965),
Güneş kavgası (1968),
Fransızca-Türkçe Büyük Sözlük (1976),
Güvercin kasapları (1978),
Bir Sevgiyi Görüntüleme (1980).3

MUŞ İLE İLGİLİ DİĞER BİLGİLER İÇİN TIKLAYINIZ...

KAYNAKÇA

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder