15 Mayıs 2011 Pazar

Sandıklı Zeybeği

Düğünlerde, bayramlarda ve sayılı günlerde oynanan Sandıklı Zeybeği bir erkek zeybeğidir ve en az iki kişi tarafından kaşıkla oynanır. Zeybek oyunu, başlangıçta ağır olarak oynanır, zamanla süratlenir, ritmi hareketlenir.
Mahalli giysilerle Sandıklı ve civarında oynanan zeybek havası, genellikle Aydın, Denizli, Burdur ve Isparta, Manisa dolaylarında oynanan zeybeklerle motif, üslup, tavır, tarz ve vibrasyonlar bakımından büyük benzerlik ve aynililler, çatal değerler ve varyasyonlar gösteriz.
1955'te Osman Atilla (şair, milletvekili, folklor derleyicisi) tarafından metin olarak Süleyman Ulusoy ve İbrahim Dazkırı'dan yazılan zeybeğimiz, İzmir Radyoevi sanatçısı Nihat Kaya tarafından metne alınıp ve notaya dökülmüştür ( Hasip Terlemez'den tespit edilmiştir). Sandıklı Zeybek Havasının, Nihat Kaya tarafından metne alınmış şekli şu şekildedir:


Sandıklı Zeybek Havası

Çay kenarında inadına bitiyor kestane,
Selamım söylen, müfrezeler gelsin üstüme
****
Haydi güzelim kayada kabir olmaz
Haydi gazelim seviye sabır olmaz
Haydi güzelim kunduranı sağlam yere bas
Ben seninim ister öldür, ister as
****
Attan aman indim gül dalına bağladım
Asker aman oldum martinimi yağladım
****
Haydi güzelim tarlaların keseklisi
Ne hoş oluyor güzellerin göbeklisi
Haydi güzelim kunduranı sağlam yere bas
Ben seninim ister öldür, ister as

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder