3 Eylül 2010 Cuma

İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi














Tarihçe
İstanbul Üniversitesine bağlı olarak bir Siyasal Bilimler Fakültesi kurulması düşüncesi eskiye gitmekle birlikte, kuruluş kararı, Üniversite Senatosu'nun 13 Ekim 1977 tarihli toplantısında alınmıştır. Senato Fakülte’nin kuruluş görevini Hukuk Fakültesi’ne vermiştir. Gerekli hazırlıklar yapıldıktan sonra, kuruluş için yasal olarak gereken yedi öğretim üyesi Hukuk Fakültesi’nden ayrılarak kadroları Siyasal Bilimler Fakültesi’ne aktarılmıştır. Fakültemizin kurucu öğretim üyesi kadrosu Prof. Dr. Tarık Zafer TUNAYA, Prof. Dr. Ümit DOĞANAY, Prof. Dr. Aydın AYBAY, Doç. Dr. Murat SARICA, Doç. Dr. A.Ülkü AZRAK, Doç. Dr. İzzettin DOĞAN ve Doç. Dr. Ersan İLAL’den oluşmuştur.
Türkiye’de çağdaş siyasal bilimlerin kurucularından biri olarak kabul edilen Prof. Dr. Tarık Zafer TUNAYA, Fakültemizin de fikir babasıdır. İstanbul Üniversitesi içinde bir siyasal bilimler fakültesi kurulması düşüncesi ilk kez II. Dünya Savaşı sonrasında gündeme gelmiştir. Konu somut olarak ilk kez 1962 yılında, Hukuk Fakültesi içinde Prof. Tunaya’nın gündeme getirmesiyle tartışılmaya başlanmıştır. Çeşitli zorluklarla geçen 17 yıllık mücadelenin sonunda 26 Nisan 1979 tarihinde Prof Dr. Tarık Zafer TUNAYA’nın öncülüğündeki yedi öğretim üyesi ile yola çıkılmış, aynı yılın Kasım ayında öğrenime başlamıştır.
Prof. Dr. Tarık Zafer TUNAYA Fakültemizin kurucu dekan olarak seçilmiştir. Yönetim Kurulu da oluşturulduktan sonra öğretimin düzenlemesi çalışmaları yapılarak 1979/1980 öğretim yılında Fakülte’ye kaydını yaptıran 146 öğrenciyle öğrenime başlamıştır. Öğrenim ilk yıl Hukuk Fakültesi'nce tahsis edilen bir dershanede yürütülmüştür. Ertesi yıl, Bekirağa Bölüğü olarak tanınan ve bugün öğretimin yapıldığı tarihi binaya geçilmiştir. Daha sonra İktisat Fakültesi’nden katılan öğretim üyeleriyle kadrosunu daha da güçlendirmiştir.
Siyasal Bilimler Fakültesi'nin Yüksek Lisans ve Doktora programları 1982 yılında İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde açılarak lisansüstü öğretime başlanmıştır. Fakülte lisans düzeyinde ilk mezunlarını 1983 yılında vermiştir
Mezunlarının kaymakamlık sınavlarına girebilmesi için Fakültenin adı, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi'nin adıyla uyumlu hale getirilerek, 22 Mayıs 1986 tarihli bir yasayla Siyasal Bilgiler Fakültesi'ne dönüştürülmüştür
Üç bölümlü olarak kurulmasına karşın askeri yönetim döneminde YÖK tarafından verilen bir kararla tek bölüme indirilen ve böylece uzun süre bünyesinde sadece Kamu Yönetimi bulunan Fakülte, 1991 yılında 3 bölümün (Maliye, Uluslararası İlişkiler ve İşletme bölümleri) eklenmesiyle 4 bölümlü olmuş, 1992 yılında da İktisat Bölümü'nün açılmasıyla beş bölümlü bir fakülte haline gelmiştir.
29 Nisan 1999'da İstanbul Üniversitesi Senatosu, Üniversite bünyesi içerisinde aynı ismi taşıyan Fakülte ve bölümlerin bulunduğu gerekçesiyle İktisat, İşletme ve Maliye bölümlerini kapatmış, bu bölümlerin kontenjanları adı geçen fakültelere kaydırılmıştır.
1999 – 2000 Eğitim ve Öğretim yılında yalnızca Kamu Yönetimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümlerine öğrenci alınmıştır. 2006 yılında ise İşletme Bölümü tekrar açılmıştır. 2006 yılından itibaren üç bölümlü (Kamu Yönetimi, Uluslararası İlişkiler, İşletme bölümleri) olan Fakültemizde, öğrencilerin yıl içindeki çalışmalarına da ağırlık veren bağıl değerleme uygulaması ve harfli not sistemi geçerlidir.
Fakültemizin Uluslararası İlişkiler Bölümü ile Kamu Yönetimi Bölümü’nde bir yıllık zorunlu (İngilizce) Hazırlık Sınıfı uygulaması vardır ve her iki bölümde de İngilizce destekli öğretim yapılmaktadır. Bu bölümlerde öğretim dili Türkçe olmakla birlikte Uluslararası İlişkiler Bölümü lisans programı öğretim dilinin en az % 30’u İngilizce’dir; Kamu Yönetimi Bölümü’nde ise belli dersler İngilizce verilmektedir. Bu nedenle bu bölümleri kazanan öğrencilerimiz İngilizce muafiyet sınavına girerler; bu sınavı başaranlar doğrudan 1. sınıfa kaydedilir, başaramayanlar ise bir yıllık zorunlu hazırlık sınıfına alınır. Bir yıllık İngilizce hazırlık eğitimini başarıyla tamamlayanlar, izleyen yıl 1. sınıfa kaydolur. Uluslararası İlişkiler Bölümü’nde İngilizce hazırlık sınıfında başarılı olamayan öğrenciler “Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Dil Eğitim-Öğretim ve Yabancı Dille Eğitim-Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik” ve “İstanbul Üniversitesi Yabancı Dil Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” hükümleri gereğince ÖSYM tarafından zorunlu İngilizce öğretim yapılmayan eşdeğer ya da yakın bir başka programa yerleştirilirler. Kamu Yönetimi Bölümü’nde İngilizce hazırlık sınıfında başarılı olamayan öğrenciler ise, lisans öğretimlerini tamamlayıncaya kadar İngilizce yeterlilik sınavını başarmak zorundadırlar; öğrenimlerini tamamlayana kadar İngilizce yeterlilik sınavını başaramayanların kayıtları silinerek, Üniversiteden ilişiği kesilir.
İlgili Kişi :
Adres1 :İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi
Adres2 :Beyazıt-İstanbul
Posta Kodu :34116
Telefon :(0212) 440 00 00
Faks :(0212) 440 02 03-04

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder