19 Haziran 2011 Pazar

Artova'da Tarım


Artova ekonomisinin tarım ve hayvancılığa dayanmaktadır.
Artova’da tarla ürünlerinden en çok buğday, fiğ ve arpa ekimi yapıldığı görülmektedir. 2004 yılında tarla ürünleri ekim miktarları hektar olarak şu şekilde sıralanmaktadır;

Ürün Adı - Ekilen Alan (ha)

Buğday 7376

Fiğ(Dane) 2022

Arpa 1231

Şeker Pancarı 765

Nohut 124

Yonca(Yemlik ot) 92

Korunga 83

Patates 75

Mısır(Slajlık) 40

Fasülye 28

Triticake 25

Yulaf 22

Hayvan Pancarı 22

Mercimek 16



Güz ayları gelince yol kenarlarındaki şeker pancarı tarlalarında pancar söken erkeklerle pancar kesen kadınlar görülür sık sık. İster Öz hattı köyleri dediğimiz Zile yolu güzergahına, ister Taşpınar, Aşağıgüçlü ve Yukarıgüçlü yoluna, ister Yağcımusa’ya Ağmusa’ya isterse Kunduz’a Kunduzağılı’na gidin hep aynı manzara ile karşılaşırsınız. Bir zamanlar kağnılarla tarlalardan kantarlara şeker pancarı taşınırken şimdi bu görevi traktörler yerine getirmekte.

Şeker pancarı tarlalarını hatırlayınca şu çocukluk hikâyesini yazmadan geçmek te mümkün olmadı: “Benim yapmayı en çok sevdiğim oyuncak gövdesi şeker pancarı, tekerlekleri karpuz tabuğundan kağnıydı. Güz gelip de pancarlar sökülmeye başlandığında biz çocuklar, tarladaki yığınlar içinden en iri pancarı seçmek için yarışırdık adeta. Yemyeşil pancar yaprağı yığınları üstünde bağdaş kurup oturmuş, eski entariler, kalın hırkalar giyip, başlarını yaşmakla sarmış kadınlar, kızlar pancarları kesip doğrayarak zayettiğimizi ileri sürerek bizi kovalarlardı. Bu yüzden tarladan iri, üçgen pancarları alma işini gizli yapardık. Seçtiğim iri ve tam üçgen yapılı şeker pancarını yere yatırır, anam görmeden aldığım büyük bir kör bıçakla önce üstünden, sonra çevirip altından ince birer dilim alırdım. İki düzgün yüzey elde ettikten sonra bir yüzüne bıçağın ucuyla derin bir dikdörtgen çizer, sonra bu dikdörtgenin içini oyup boşaltırdım. Güz güneşi rengindeki samanları dolduracağım kağnının içi hazır olurdu. Arka yüzüne ise pancarı enine kateden küçük parmağım sığacak kadar bir kanal açardım. Burası mazının yani dingilin yuvasıydı. Sıra tekerlekleri yapmaya gelirdi. Çöplüğe atılmış taze karpuz kabuğu bulur, bıçağımla daire biçiminde iki teker keserdim. Tekerleklerin tam ortasını kör bıçağın ucuyla hafifçe delerdim. Yandaki söğüt ağacından taze bir dal koparıp kabuklarını soyar, kağnımın genişliğinde kestiğim parçanın iki ucuna karpuz kabuğundan tekerlekleri takardım. Son olarak kağnımın sivri ucuna annemin buzağımız için hazırladığı küçük yuları bağlar ve çekmeye başlardım. Bu harika aletin benim eserim olduğunu düşündükçe ne büyük bir keyif alırdım.”


Artova’da meyve olarak birinci sırada 122 hektar alana dikilmiş vişne, ikinci sırada 50 hektar alana dikilmiş elma ağacı bulunmakta olup; 3 hektar alanda kiraz, birer hektarlık alanlarda ise ceviz, armut ve erik ağacı dikili bulunmaktadır. Mahsül olarak ise 2004 yılında 50 hektar alandaki elma ağacından toplam 184 ton elma elde edilmiş iken, 122 hektar alandaki vişnelerden 80 ton ürün alınmış bulunulmaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder