3 Şubat 2022 Perşembe

Yemenli Ümmü Gülsüm'ün İbretlik Hikayesi

Mescid-i Nebevî'nin Yeşil Kubbesi ve Osmanlı Minaresi

Esselâü Aleyküm
Göz yaşlarıyla okunacak ve hepimize ders olacak bir yazı!
Allah her şeye kadirdir.
O'na ne zor ki..

Bismillahirrahmanirrahîm

Yakın zaman önce yaşanmış olan şu hâdise, Efendimiz Sallallâhü Aleyhi ve Sellem'in “rahmet”vasfının her an cârî olduğuna ve O’na tevessül ile yapılan duânın Hak katındaki makbûliyetine dâir, ne kadar da ibretli bir misaldir:

1988 senesinde, Medîne-i Münevvere’deki Cuma Câmii’nin inşâsı esnasında yaşadığı ibretli bir hâtırayı, Mimar Mahmud Sâmi Kirazoğlu kardeşimiz şöyle naklediyor:
Malzeme deposu sorumlularımızdan Yemenli Ahmed Efendi’nin uzun bir müddettir Perşembe günleri işe gelmediğini tespit ederek, hafta başında kendisini çağırttım. 
Ona:

–Burası Cuma Mescidi’nin inşaatıdır.
Bizim gâyemiz, rızâ-yı ilâhîye münasip amellerle herkesin helâl kazanmasıdır.
Bu hayırlı işi, samimiyet, ciddiyet ve bir ibadet heyecanıyla sürdürmek durumundayız.
Kıymetli Ahmed Efendi, seni mahzun görüyorum.
Bir sıkıntın mı var?
Senin her problemin için hizmete hazırım, derdin neyse anlat, dedim.

Yaşlı gözler, boğaza düğümlenen kısık sesli cümleler ve çaresizlikten dertli bir gönülle, yavaş yavaş anlatmaya başladı:

–Benim 14 yaşında, anadan doğma kötürüm bir kızım var. 
İsmi; Ümmügülsüm.
Çok küçükken hastalığının farkına vardık.
Sonra, gitmediğimiz hoca, doktor, çıkıkçı, hastane, kaplıca, fizik tedavi uzmanı ve kullanmadığımız ilâç, bitki kalmadı.
Başka ülkeler de dâhil, pek çok yeri dolaşarak, imkânsızlıklar içinde, her türlü çâreye müracaat ettik.
Ancak nâfile.
Bir arpa boyu bile yol alamadık.
Kızım, yaşı ilerledikçe şekilden şekle giriyordu.
Hem kendisi hem de biz, bu hâli kabullenemiyorduk, alışamıyorduk bir türlü.
Riyad’da, yabancıların kurduğu, ancak özel zevâtın girebildiği, tam teşekküllü bir ihtisas hastanesi var. Allah nasîb etti, bir hayır sahibi vâsıtasıyla girebildik Elhamdülillâh.
Altı aydır orada her türlü tedavi yapıldı, ancak yine de bir gelişme olmadı.
Annesi şu an yanında refâkatçi kalıyor.
Ben de her Çarşamba, akşam uçağı ile gidip Cumaları gece vakti dönerek, Cumartesi iş başı yapıyorum. Size gelip durumu bildirerek özür dileyecek, helâllik alıp izin isteyecektim.
Lâkin ilk zamanlar çekindim, sonra da gelemedim, affedin.

Bir an Ahmed Efendi’nin hâlini düşündüm.
Üç gidiş-geliş uçak bileti, 2 aylık maaşı kadardı.
Daha önce yapmış olduğu masrafları da düşünürsek, epey bir borç altına girdiği belliydi garibin.
Seneler önce bir mevlid esnâsında rastlamıştım kendisine.
Kasîde okunurken ağlıyordu.
"Nerede ağlayacağını bilen, ağlamanın bu denli yakıştığı, ne güzel, gönül ehli bir insan” diye geçirmiştim içimden.
Bunları düşünürken, bir yandan da nasıl yardımcı olabileceğimi sordum, borcunu da Allâh’ın izniyle hâlledebileceğimizi söyledim.
Duâ edip sevinirken, yaşlı gözleri uzaklara, sanki Riyad’a bakıyordu.
–Şimdi farklı bir durum var, onu arz edeyim, dedi ve şöyle devam etti:
–Evvelki gün, altı aydır kızımı birçok testlerle, şoklarla, her türlü tedaviye çalışan bölüm başkanı, gayr-i müslim, ecnebî bir profesör, beni odasına götürerek karşısına aldı, üzgün ve mahzun bir ifâdeyle dedi ki:
Mescid-i Nebevî'nin 1890'ı tasvir eden bir Resmi
–Sizleri aylardır izliyorum. 
Bir anne-baba olarak, maddî-mânevî yapılabilecek her şeyi yaptınız, gücünüzün üzerinde bir fedâkârlık gösterdiniz. 
Biz de elimizden gelen, tıbbın ulaşabildiği bütün teknikleri denedik.
Sonradan olma bir rahatsızlık olmadığı için, baştan beri imkânsız görünmesine rağmen, sizin gözlerinizdeki ümit ışıltısına, gönlünüzdeki engin şefkate duyarsız kalamayarak samimiyetle çalıştık. Maalesef başaramadık.
Tıp şu noktadan sonra artık çaresiz, tıbbın verebileceği bir şey kalmadı.
Şifâ bulması için Amerika’da, hattâ Ay’da bile bir ihtimal zerresi olsa, size “alın götürün, onu da deneyin” diyeceğim ama, artık yok.
Ancak, bütün bu yoklara rağmen bir şey var!
O da şu:
Senin Peygamber’inin Allâh’ın Sevgilisi olduğunu ve O’nun çok merhametli bir Peygamber olduğunu söylüyorlar.
O’na gidip niçin bir cân u gönülden yalvarmıyorsun?
O isterse, Allah O’nu kırmaz, dileğini kabul eder.
Unutma bu, senin son ve tek çâren artık.

Ecnebî doktor yine devamla:

–Sizleri kardeşim gibi sevdim.
İnsânî duyguların, mâneviyâtın, inancın, şefkatin, azmin, aşkın ne olduğunu sizde gördüm.
Kızınızı, kızım gibi sevdim.
Her gün ziyaretimde, bana tam teslim olmuş bir durumda, beni içimden ağlatan, her şeye rağmen ümitle ışıldayan gözlerini, o melek gibi mâsum sîmâsını unutmayacağım.
Resmini çektim, iznin olursa cüzdanımda taşıyacağım.
Bu vak’a benim meslek hayatımda ve yaşantımda bir dönüm noktasıdır.
Zaman zaman senin elinde gördüğüm ipe dizili boncuk taneleri ile -ki sonra adının “Sübha” yani tesbih olduğunu öğrendim- ne yaptığını sorduğumda;
“Allâh’ımın ismini binlerce defa tekrar ediyorum.
Peygamber’ime selâm ediyorum.” demiştin.
İnsan neyi severse onu çok söyler.
Bu samimî sevginin boşa çıkmayacağına bütün kalbimle inanıyorum.
Bir gün ülkeme dönsem bile arada bir sizi arayacağım, sesinizi bana duyurun.
Yolunuz açık olsun, güzel haberlerinizi bekleyeceğim, diyerek beni uğurladı.

O an, bambaşka bir hâlet-i rûhiye içine girdim.
Üzüntülüyüm, mutluyum, şaşkınım, ümitliyim, zıt duyguları aynı anda yaşıyorum.

Ahmed Efendi sözlerine şöyle devam etti:

–Mahmud Ağabey, kızımı Pazartesi sabahı taburcu edecekler, müsâade ederseniz, Pazar günü erkenden gidip, muâmeleleri tamamlayıp, evrak, filim, rapor vs. ne varsa toparlayıp Medîne-i Münevvere’ye geleceğiz İnşâallah, dedi.
Ben de:
–O hâlde hemen harekete geçelim; senin gidiş, üçünüzün de dönüş biletlerini ayarlayalım.
Seni havaalanına götürecek ve karşılayacak araba da hazır, başka bir ihtiyaç olursa, onu da hâllederiz biiznillâh.
Fakat profesörün sözleri çok mânidar.
Döner dönmez bu ikâzı en iyi şekilde değerlendirmemiz gerekir.
Kendisiyle tanışmak isterim, dedim.

Ertesi sabah kendilerini uğurladık.
Pazartesi günü, şoför karşılamaya gitti, sonra yanıma tekmil vermeye geldi.
Şoföre:
–Ne yaptın, evlerine teslim ettin mi?
Öğlene de yemek ayarlayalım, dedim.

Şoför ise:
–Ahmet Efendi ve âilesi doğrudan Harem-i Şerîf’e gitmek istediler.
Kızı tekerlekli sandalyesine bindirdik, üçü de ağlıyordu.
Benim de içim parçalandı.
Kız, ufacık, sanki on yaşında gibi.
Bu zamana kadar belinden aşağısı hiç tutmamış, dayanmadan oturamıyor bile.
Ancak yüzüstü, kollarını dikerek sürünebiliyormuş, çok acı, dedi.
–Biliyorum, babası bana birçok resmini gösterdi.
Mevlâ görelim neyler, neylerse güzel eyler, dedim.

Aradan takriben yarım saat geçti, bir gürültü patırtı koptu, dışarı çıktım.
Ahmed Efendi karşımda, feryâd ü figân ağlayarak koştu, boynuma sımsıkı sarıldı, yapıştı, bırakmıyor. Ne dediğini anlamıyorum.
–Yâhu ne oldu? 
Hayırdır İnşâallah, gel şuraya otur, bir şeyler iç, bu ne hâl? diye sordum.
Kendini yere attı, secde ediyor.
Sübhânallah!..
Ortada iyi bir şey olduğunu hissediyordum ama, ne olduğunu anlayamıyordum.
–Dur bir dakika!
Şu işin, arabadan indikten sonraki safhalarını anbean anlat bakalım.
Oraya kadarını takriben biliyorum, dedim.

Yaşlı gözlerle anlatmaya başladı:
–Kızı tekerlekli sandalyesine bindirip annesiyle beraber Bâb-ı Nisâ’ya (Hanımlar Kapısı’na) bırakıp doğrudan, Bâb-ı Cibrîl’den Huzûr-i Rasûlullâh’a vardım.
Şebeke-i Saâdet’e yapıştım, kimseyi gözüm görmedi.
Kimse de beni görmedi.
Ben ellerimi kaldırdım:
-Yâ Rab! Ben kızımın şifâsı için 13 senedir duâ ettim.
Özellikle onun için hac ve umreler yaptım.
Gözyaşlarımla Şebeke-i Rasûlullâh’a yapışarak yalvarıp yakardım.
Gecelerim gündüzlerim duâlarla, ibadetlerle geçti.
Gücümün üstünde sadakalar verdim.
İyi niyetinden şüphe etmesem de, gayr-i müslim bir kulunun; “Niye Peygamber’ine gidip candan bir duâ etmiyorsun?” îkâzı bana çok ağır geldi, diyerek Rabbime uzun uzun duâ ettim.
Sonra Efendimiz Sallallâhü Aleyhi ve Sellem'e yöneldim:
-Yâ Rasûlâllah, Sen Rahmeten li’l-Âlemîn’sin.
Sen’in huzuruna geldim.
Ama maddî-mânevî tükenmiş olarak geldim.
Artık mecâlim ve tâkatim kalmadı.
Bundan sonra kızımı Sana teslim ediyorum.
Ben artık çâresizlikler içerisinde ne yapacağımı bilemiyorum, diye naz ve niyâz içinde hıçkırarak, yalın ayak dışarı attım kendimi.

Bu mânevî sekir hâlindeyken, yavrum Ümmügülsüm’ün «BABAA, BABAA!» diye haykıran sesi kulağımda çınladı.
Bir de arkama baktım ki, doğru dürüst sürünemeyen kızım, hanımlar tarafından koşarak geliyor. Arkasında annesi de ona yetişmeye çalışıyor.
Kızımla kucaklaşıp ağlaştık.
"Yâ Rabbi, bu ne tecellîdir?" dedim.
Hemen tekrar Harem-i Şerîf’e girip Efendimiz’e şükran duyguları içerisinde salât ü selâmlarda bulundum, Mevlâ’ma şükrettim.
Sonra da sana müjde vermeye geldik.
Mahmud ağabey, işte arabadalar, gel kendi gözlerinle gör!

Efendimiz Sallallâhü Aleyhi ve Sellem’in rahmet ve şefaatine mazhar olan yeğenimiz, elimi öpmeye gelmişti.
Şaşkın ve mutlu bir vaziyette gözyaşlarımızla ağzımızdan; «سُبْحَانَ اللّٰهِ وَ بِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللّٰهِ الْعَظِيمِ» Hadîs-i Şerîf'i döküldü.
–Bugün bayram oldu, iş paydos, dedim.
Şükür kurbanları kesip, fakirleri de toplayıp akşama ziyafet verelim, Hatm-i Kur’ân cemiyeti yapalım. Harem-i Şerîf’te yatsıyı edâ ettikten sonra buluşalım, dedim.
Mescid-i Harâm, Medîne, Suudî Arabistan
Onları eve gönderip arkalarından da giderek, fakir ama gönlü zengin bu güzel insanların evinde gerekli ihtiyaçları tespit edip akşam için hazırlık yaptık.
Akrabalar, eş-dost toplanmıştı.
Önceleri şifâ dilemek için kalkan eller, şimdi şükür için kalkıyordu.
Her tarafı huzur kaplamıştı.
Îmânın, teslîmiyetin, ümit kesmemenin, saf bir gönülle ve usûlüne uygun, hattâ naz ile edilen tevessül ve duânın neticesiydi bu.
Tıbben imkânsız denilen bir vak’ada; kulun, Efendimiz Sallallâhü Aleyhi ve Sellem'e vesîlesiyle Allâh’a niyâzı neticesinde, İkrâm-ı İlâhî'ye mazhar oluşunun, çok alenî ve net bir tablosuydu bu.

Yemenli Ahmed Efendi ile sabah buluştuğumuzda kendisine:

–Şimdi bizi bekleyen, bir büyük hizmet daha var.
Hadi bakalım, bu işe sebep olan doktor beye teşekkür borçluyuz.
Bu iş, telefonla da olmaz.
Sizlerde zihnî bir problem olduğunu düşünebilir.
Birkaç gün istirahat ettikten sonra, Ümmügülsüm’ü de alarak yine üçünüz, doğru Riyad’a gideceksiniz. Bilet ve otel masraflarını biz İnşâallah ayarlarız.
Doktorun, o güzel düşüncesinin bu kadar çabuk tahakkuk ettiğini kendi gözleriyle görmesi lâzım.
Hattâ sırf o değil, altı aydır kızının hizmetinde bulunan diğer doktorlar, hasta bakıcılar, hizmetkârlar, idârî personel vs. hepsi görmeli.
Tıp literatürüne geçecek bu hâdise, nice hidâyetlere vesîle olabilir, dedim.

Bir hafta sonra üçünü uğurladık.
Doktor beyin yanından beni aramalarını ricâ etmiştim.
Mutluluk gözyaşları içinde doktorla aramızda şu telefon konuşması geçti.
Doktor dedi ki:
–Mesleğimizin gâyesi, işte böyle hizmet olmalı.
Ben de mukâbeleten:
–Her insanın gâyesi, aslında "Yaratan’dan ötürü yaratılanlara hizmet" olmalı” dedim.
Doktor:
–Sizinle nasıl görüşebilirim? diye sorunca:
–Müsâit zamanınızda gelirim, dedim.
–Öyleyse hemen bekliyorum, dedi.
Ben de ertesi gün gittim.
Tanıştık, sarıldık.
Medîne gülü ve hakkında Hadîs-i Şerîf olan Acve hurması götürdüm.
Özelliklerini anlattım, sevindi.
Ümmügülsüm’le de ilgili çok şeyler söyledi:
–Telefonla müjdeyi aldıktan sonra teşekkür için gelmelerini bekliyordum, çok duygulandım, dedi.
–Takdir etmek, kıymet bilmek, kadirşinaslıktır.
Bundan mahrum olan, hamd etmeyi de, şükretmeyi de bilmez, dedim ve devamla:
–Buradan hareketle ben de bir şey düşünüyorum.
Senin, "O, Allâh’ın Sevgilisi’dir, Allah O’nun arzusunu kırmaz" dediğin Zât da senin arzunu kırmadı. Acaba O da senden bir teşekkür bekler mi, ne dersin? dedim.
–Beni oraya kabul etmeleri için ne yapmam lâzımsa hazırım.
Borcumu ödemeliyim, dedi.
Ben de hemen:
–Bir tek cümle; "Kelime-i Tevhîd” dedim.
–Öğret, dedi ve ayağa kalktı.
Kelime-i Tevhîdi tekrarlayınca sevinçle boynuma sarıldı.
Başladık beraberce ağlamaya.
–Ben bu Kelime-i Tevhîd'i çok sevdim, bir defa ile kalmayıp hep söylemek istiyorum.
Ahmed Efendi’nin elindeki tesbihle Allâh’ın güzel isimlerini tekrar tekrar zikretmesini şimdi daha iyi anlıyorum.
Ben asıl şimdi doğdum, ilk nefes ve ilk anne sütü ile yeni bir hayata başladım.
Çok açım, susuzum, beslemeye devam et beni, ne olur bırakma, dedi.
–Sen istesen de bırakmam.
Bu bir lûtf-i ilâhîdir.
İçeri ilk girdiğimde yüzündeki îman nûrunu görmüştüm.
Peygamber Efendimiz’in en sevdiği, Ebû Bekir Radıyallâhü Anh Efendimiz’dir.
Senin ismin de Ebû Bekir olsun mu? dediğimde, gözyaşları daha da çoğaldı.

Ben devamla:
–İşte şimdi "nûrun alâ nûr" oldu, dedim.
Hemen bir câmiye gidip, imam efendiden işi resmîleştirip ikâmesine, hüviyetine ve pasaportuna "Dîni: İslâm" olarak işletmek üzere muâmelelere başladık.
İşler tamamlandıktan sonra Medîne-i Münevvere’ye beklediğimi söyleyerek vedâlaştık.

Doktor, birkaç gün sonra Medîne-i Münevvere’ye geldi.
Havaalanına karşılamaya gittim, yanında iki doktor asistanı da vardı.
Tanıştırdı, kucaklaştık.
Yeni müslüman olmasına rağmen onların da hidâyetlerine vesîle olmuştu.
Büyük bir sevinç içinde:
–Allâh’ın izniyle bu hidâyet zinciri böyle devam edip gider İnşâallah, dedim.

Otele uğrayıp abdest tazeledikten sonra ziyaretlere başladık.
Peygamber Efendimiz Sallallâhü Aleyhi ve Sellem'in Huzûr-i Âlîlerinden ayrılamadılar.
–Hayatımızda secde kadar zevk aldığımız bir şey yaşamadık, dediler.
Kendilerine namazla ilgili kısa bilgiler verdim.
Hazret-i Hamza Efendimiz’i, Uhud’u, Kuba, Kıbleteyn ve Yedi Mescidleri, Cennetü’l-Bakî’yi ziyaret ettik.
Mescid-i Nebevî, Medîne, Suudî Arabistan
Ahmed Efendi ve kızı ile akşam yemeğini birlikte yedik.
Eski günleri yâd ettik.
Cuma namazını Kâbe-i Müşerrefe’de kılmak üzere umre niyetiyle sabah namazından sonra hareket ettik. 

Yolda belli noktaları anlatarak ve sohbet ederek gittik.
Kâbe’yi görünce ilk duânın makbûliyetini anlattım.
Efendimiz Sallallâhü Aleyhi ve Sellem'in en çok namaz kıldıkları yeri, kâinâta teşrif ettikleri evi, Cebel-i Nûr’u, hac güzergâhını vs. ziyaret ettik Elhamdülillâh.
Gece Medîne-i Münevvere’ye döndük.
Sabah da Riyad’a uğurladık.
–Çok ihtiyacımız var, sık sık buluşalım.
Biz de geliriz, sen de gel, dediler.
Soru-cevap ve sohbet ihtiyacı had safhadaydı.
İslâmiyetle müşerref olduktan sonraki ilk haclarını birlikte yaptık.
Kalabalıklaşmışlardı, sayıları giderek artıyordu.
Hattâ ülkelerinde de yakın çevrelerinde bulunanların hidâyetlerine vesîle oluyorlardı çok şükür.
Bildikleri lisanlarda dînî kitaplar temin ediyorlardı.
Efendimiz Sallallâhü Aleyhi ve Sellem Hazretleri’ne yeni ümmetler arz ediyorduk Elhamdülillâh.
Rabbime sonsuz şükürler olsun.
Bu güzelliklerin müsebbibi olan -Allah ondan râzı olsun- Ümmügülsüm kızımızın zamanla boyu ve kilosu normalleşti, 1995’te evlendi.
Evinin eşyaları ve diğer masraflarla ilgili, nasîbi olanlar hizmet etti.
Şu anda iki oğlu, iki kızı var, mutlular.

Yemenli Ahmed Efendi’nin yaşadıkları, kendi ağzından üç kişi tarafından dinlenerek tercüme edilip, fakirin şâhit olduklarıyla birlikte aynen tarafımdan kaleme alınmıştır.

Mahmud Sâmi Kirazoğlu

Not:Mahmud Sami Kirazoğlu kardeşimiz Medine-i Münevvere'de medfun Gönüller Sultanı Mahmud Sami Kuddise Sirruh Hazretlerinin torunudur.
Ve yine Medine-i Münevvere de medfun Yüksek Mimar Ömer Kirazoğlu abimizin oğludur.
Ve Medine-i Münevverede'ki Mescid-i Kubâ, Mescid-i Kıbleteyn vs mescidlerin mimarıdır.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder