Eminönü İskeleleri
Eminönü İskeleleri İstanbul’un Boğaz’a, Kadıköy’e ve Haliç’e yönelik ilk kalkış ve dönüş yeri olarak kullanılmaktadır.XX. yüzyılın başlarında bu iskeleler Galata Köprüsü’nün altında bulunuyordu. Sonraki yıllarda Eminönü’nde Galata Köprüsü’nün 200 m. uzağında Boğaz’a, Kadıköy’e ve Üsküdar’a giden vapurlar için iskele binaları yapılmıştır.
Bunlar dikdörtgen planlı, tek katlı, betonarme yapılar olup, üzerleri geniş gölgelikli çatılarla örtülmüştür. İskele binalarının önü denize paralel olup, betondan vapur yanaşma yerleri bunlara eklenmiştir. Gişeler cadde yönünde dışarıdadır. İç kısımda yolcu bekleme salonları bulunmaktadır. Ayrıca iskele memuru ve çımacı odaları ile satış dükkânları caddeye yönelik konumdadır.
Bu yapıların üçü de aynı mimari üsluptadır. Mimari yönden belirgin bir özellik taşımamaktadırlar.
Eminönü Üsküdar İskelesi’nin hemen yanı başında Sirkeci-Harem Araba Vapuru İskelesi bulunmaktadır. Bu yapı betonarme yuvarlak planlıdır. Üzeri eternit kaplı konik bir çatı ile örtülmüştür. Oldukça bol pencerenin sıralandığı duvarların bir bölümü gişelere ayrılmıştır. Bu yapının deniz tarafında memur ve çımacı odaları bulunmaktadır. İskelenin vapur yanaşa yerinde motorlu araçların araba vapuruna girebilmesi için bir de rampası bulunmaktadır.
Siekeci-Harem Araba Vapuru İskelesi ile Sepetçiler Kasrı arasında Adalar İskelesi bulunmaktadır. Bu iskele binası kare planlı olup, betondan yapılmıştır. Üzeri kırma çatılı kiremit kaplıdır. İskelenin büyük pencerelerinin üst kısmı çapraz çıtalarla gölgeliklere dönüştürülmüştür. Ana binanın büyük bir bölümü yolcu salonuna ayrılmıştır. İskelenin kara yönündeki iki köşesine tuğladan gişe, memur odaları eklenmiştir. İskelenin yanaşma yeri betondandır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder