15 Mayıs 2011 Pazar

Yaprak Dolması Türküsü

Türküyü derleyen H.Hüsrevoğlu anlatıyor: "Olay Sandıklı'da geçmiştir. Yeni gelin olan Zeliha isimli bir gelin kıza, kayınvalidesi tarafından yaprak dolmasının nasıl sarılacağım tarif edilip, gelin evde bu iş için kalıyor. Kayınvalidesi kıra işine gidiyor. Gelin yavaş yavaş dolmayı sarıyor. İkindiden sonra bir tadına bakayım diyor. Bir bir yemeğe başlamış, derken birde baksa ki dolma bitmiş. Kaynanası dolma sevinci ile eve gelmiş, akşam sofraya dolma gelecek derken boş tencere geliyor. Artık gelinin durumunu anlatmaya gerek yok. Sonunda yeni gelin Zeliha (Zehle dinliyor) türküyü yakıyor. Bu türküyü rahmetli ninem evde yaprak dolmasını sararken ağıt şeklinde söylerdi. Bicik bicik aldım."

Hikayesini okuduğunuz Yaprak Dolması Türküsünün sözleri şöyle:

Bicik bicik aldım, tükenmez sandım,
Üç günlük gelini dövülmez sandım,
Anama babama duyulmaz sandım,
Ne diye yedin Zehle Gelin dolmayı
İncecik incecik mayhoşu sarmayı.
*****
Ne diye yedin Zehle gelin dolmayı?
Eyşide mayhoşu sarmayı.
*****
Sağdan mı saram, soldan mı saram
Al fıtalı mor fıtalı gelinim
Nasıl bitti dolmalar Zehle gelin
Irgatlarla ora gitmedim.
*****
Ne diye yedin Zehle gelin dolmayı?
İncede mayhoşu sarmayı.
*****
Eşli misin beşikli misin?
Boncuklu döşlü müsün?
Yeni gelin değil min?
Dolmayı bi da görür müsün?
*****
Ne diye yedin Zehle gelin dolmayı?
Eyşide mayhoşu sarmayı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder